søndag 19. oktober 2008

Polen-snakk!

Først, her kommer noen bilder fra turen min i Polen;


Strømgjerdet rundt Birkenau.


Inngangen til brakkene i Auschwitz.



Meg, Liridona og Cathrine på flyet.



Nicholas, min beste venn, og meg selv på bussen.


Alle bildene er tatt av meg, om noen lurte.

Over til snikk-snakk. Blogging, det har jeg ikke vært flink til i det siste!

Siden de fleste innleggene på bloggen min var ganske gamle, slettet jeg alle sammen, så jeg skal begynne på nytt igjen nå. Om jeg klarer det.
Jeg har egentlig masse på lager, så dette innlegget blir nok langt. Og hva er vel mer morsomt enn å lese laaange innlegg?

Mandag denne uka dro jeg og klassen min til Polen. Endelig! Polen er en tur jeg alltid har gledet meg til. I alle fall siden den dagen jeg hørte om noen som var der, og det begynner å bli en god stund siden nå.

Dette året gjorde kommunen vår en ny vri på reisen, noe ingen av elevene egentlig likte, men siden vi ikke fikk gjort noe med det bestemte i alle fall jeg meg for å prøve å gjøre det beste ut av det!

Så mandag morgen dro vi fra skolen med buss til Torp flyplass, og tok flyet til Polen, Katowice. Flyet var én og en halv time forsinket, så da vi var nede i Polen rakk vi ikke Saltgruvene, noe som egentlig var planen. Det ble istede shopping på et DIGERT shoppingsenter! Galleria Krakowia eller noe, het det. Det er mange etasjer, og hver etasje er større enn de fleste kjøpesentere i seg selv! Til min store skuffelse var prisene på sko og klær ca. det samme som i Norge i disse butikkene.
Etter et par timer med handling dro vi tilbake til hotellet, og klassen gikk sammen til en restaurant hvor det ble servert felles middag. Maten var ikke god. Vi fikk suppe med kjøtt, sopp, store paprikabiter og noe annet rart. Jeg spiste kjøttet. Desserten var også sær. Pære på boks med sjokoladesaus og krem. Jeg liker jo ikke pære, så hurra. Ble så god og mett.

Hit kom jeg før mamma sa at jeg måtte rydde rommet mitt. Noe hun har sagt i over flere uker nå. Så jeg gikk ned og spiste pepperkaker og knekkebrød istede. Tilbake til Polen.

Jeg delte rom med Emma og Cathrine på Hotel Polonia. Vi fikk et litt lite rom med en skrekkelig grønnfarge på. Sengene var ok, og badet var veldig fint. Helt greit altså.

Vi skrudde av alt lyset på rommet vårt om natta, og satt ved de åpne vinduene, mens vi drakk farris og leste en novelle for gutta på rom nr. 23 via telefonen på rommet vårt. Det var koselig!

Senere skrudde vi på alt lyset, og hørte på en polsk musikkanal på TV'n vår. I tillegg til musikken fra Cathrines mobil, som vi spilte ut av vinduene til det polske folk. Da vi hang over vinduskarmen og tittet ned i hodene på den polske befolkningen fikk vi plutselig oppmerksomheten til 3 polske pedofile. Vi skrev en lapp til de som vi kastet ned på bakken, og de sa "Phonenumber?!". Da gadd vi ikke mer, så de viste finger'n. Lolz.

Noen minutter senere banket det på døren, og det var en mann som jobbet på hotellet som sa at vi måtte være stille. Ops.

Noen bilder, noveller og vitser senere, banker det nok en gang på døren, og inn kommer David, Espen og Mikael. Gutta på rom 23. Vi prater en del med de, og jeg ringer til Kristian, Sondre og Håvard og lurer på om de vil komme opp. Håvard vil sove, mens Sondre og Kristian kommer en tur. Vi leiker forskjellige leiker, og etter hvert drar David, Sondre og Kristian. Vi andre er på rommet vårt resten av natta, og neste dag er alle ekstremt trøtte! Jeg sov ikke i det hele tatt den natta.

Det var frokost kvart på sju på hotellet, og etter det gikk alle ombord på bussen og dro til Auschwitz. Guiden vår snakket en blanding av svensk, dansk, norsk, engelsk og polsk. Yess. Hun var flink, da. Alle var stille mens hun fortalte, overraskende nok.

Videre gikk bussen til Birkenau, som ligger ca. 2 km fra Auschwitz 1. Shit, sier jeg. Minnestunden i Birkenau, da tre av jentene i klassen min leste opp dikt foran resten av klassen, da holdt ikke mange tårene tilbake. Det var utrolig trist, og jeg tror de fleste vil huske det her godt!

Etter masse gråting var det på tide med litt lunsj før det ble shopping, for å få hodet til å tenke på noe annet. Jeg fikk kjøpt meg ny jakke og genser, ny lip gloss, blank neglelakk og et fresht armbånd. Fem bokser Red Bull også, forresten. Må hamstre litt når man først har muligheten. Syns jeg, da.
Saltgruvene var det siste vi gjorde den dagen. Utrolig flott! Og guiden vår var virkelig morsom. Han kunne masse, men samtidig fortalte han det sånn at man fikk lyst til å høre på. Veldig fint.

Det ble middag på den samme restauranten som kvelden før, og denne gangen var maten heldigvis litt bedre. Men merk dere litt. Desserten var eplekake og krem. Ganske greit, men som vanlig spiste jeg ikke opp alt.

Neste dag stod vi tidlig opp, pakket koffertene, og satte oss i bussen på vei til flyplassen i Katowice. Jeg fikk så vidt sjekket facebook'n min på hotellet før vi dro. Som vanlig hadde det skjedd mye.

Jeg brukte bussturen på å sove, og vel fremme på flyplassen var jeg sammen med Liridona og Cathrine, som jeg også satt ved siden av på flyet. Flyturen var kort og grei, og de første vi møtte da vi kom inn døra på Torp var a-klassen. Deilig! Savnet mange av de. Vi ønsket de god tur, og fikk hentet bagasjen vår.

Jeg og Cathrine løp ut til Grimnes Buss som stod på plass, og ville hjem så fort som mulig! Da vi dro kom jeg på at jeg ikke hadde vært på do hele dagen, så jeg måtte holde meg helt til jeg kom hjem. Jeg trudde jeg skulle sprekke, men det gikk jo bra selvfølgelig.

Så da vil jeg si takk for turen! Glad for at det er dere jeg fikk dra på tur med! <3
Hva er ditt beste minne fra en klassetur du har vært på?

5 kommentarer:

Janne sa...

wow, et lang innlegg. Men leste alt jeg. Du skriver bra.
Bra turen var bra! ^^ utenom en hvis ting.. :P

Og vet du hva jeg har hørt? At i Red Bull så er det oskesæd!?. æsj.

Haha, men håper du oppdaterer oftere nå, du skriver bra så er gøy å lese, oog du burde ha bilder. (a) <3

Elisabeth sa...

Takk for kommentar, Janne!
Ja, det ble det ;o
Kremt, eeeh. Ja. Dumt.

Æsj ._.
Jeg drakk det senest i går.

Ja, jeg skal virkelig prøve. Det er deilig å blogge egentlig, for man får ut så mye. Takk for det! Tenkte å legge ut noen bilder fra Polen ^^

Emma Adeline sa...

Du skriver veldig bra!

Og hvem bryr seg vel om hva som er i Red Bull? Det er mye vi ikke vet noe om som vi smører i ansiktet o.l så hvorfor tenke så mye på det.

Gleder meg til flere oppdateringer.

Nicholas sa...

eeew. oksesæd. Bra skrevet det jeg leste, men helt ærlich gadd jeg ikke å lese alt 'cause i knew alot of it already sweetheart <3

ilü.

Elisabeth sa...

Emma: Tusen takk! Ja, Red Bull smaker jo godt.

Nicholas: It's ok, honey ;* And thanks, btw.

Låvv ju.